System ciepłowniczy ma swoje sekrety. Jednak nie są one wcale mroczne. Wręcz przeciwnie, dają wiarę w ekologiczne i oszczędne rozwiązania.

Czym są kotły elektrodowe? Pracują jak czajniki, które mamy w domach

Kotły elektrodowe są urządzeniami, które pobierają energię elektryczną i przetwarzają ją na ciepło. - Można je przyrównać do, dajmy na to, zwykłych czajników domowych. To bardzo duże uproszczenie, jednakże odzwierciedla ich pracę. Są bardzo szybkie w uruchomieniu, potrzebują zaledwie pięciu minut od momentu uruchomienia, aby uzyskać pełną moc i rozpocząć dostarczanie ciepła dla mieszkańców. Uruchamianie oraz sterowanie kotłów elektrodowych odbywa się zdalnie z Centralnej Dyspozycji Ciepła.

Co ma wspólnego samolot i turbozespół w elektrociepłowni gazowej?

Samoloty i elektrociepłownie mają ze sobą więcej wspólnego, niż może się wydawać. W ciepłownictwie używa się dwóch rodzajów turbin gazowych. Pierwsze to turbiny typu przemysłowego, o bardzo dużej mocy, powyżej 50 MW, przeznaczone do pracy stacjonarnej w przemyśle energetycznym. Drugim rodzajem są turbiny lotniczopochodne, a niekiedy są to nawet te same turbozespoły, które są instalowane w samolotach. Wymagają one jednak dostosowania do pracy stacjonarnej tak, by mogły wytwarzać energię elektryczną. Po dodaniu kilku elementów, jak generator czy układy pomocnicze, jest to możliwe. Takie rozwiązanie zastosowane jest w elektrociepłowni gazowej w PGE Toruń. Turbiny gazowe są łatwo zabudowywane, ponadto potrzebują mniej miejsca niż technologia parowa. Są to układy w pełni zautomatyzowane, co też ułatwia ich obsługę.

Akumulator w samochodzie a akumulator w elektrociepłowni

Choć i w samochodzie, i w elektrociepłowni można znaleźć akumulator, te dwa urządzenia łączy głównie nazwa. Akumulator samochodowy służy do uruchomienia auta, natomiast zadaniem tego w elektrociepłowni jest zmagazynowanie ciepła. W trakcie nadprodukcji energii elektrycznej produkowane jest ciepło, które można zakumulować. Jego nadwyżkę wykorzystuje się w czasie wysokiego zużycia energii. Na przykład są to poranki, kiedy większość osób w mieście wstaje, wszyscy korzystają wtedy z ciepłej wody i w tym momencie akumulator spełnia tę rolę, że zmagazynowane, wcześniej wyprodukowane ciepło, oddawane jest w godzinach nadwyżki.

A jak to działa w praktyce? Akumulator ciepła jest zbiornikiem, mogącym pomieścić ogromne ilości wody. Dzięki niemu, w czasie mniejszego zużycia ciepła, nie trzeba zmniejszać produkcji energii elektrycznej, może ona zostać utrzymana na podobnym poziomie, a wyprodukowane ciepło zostaje zmagazynowane. Tego typu zbiornik znajduje się na przykład w PGE Toruń i mieści aż 12 tysięcy ton wody. Zostaje ona podgrzana i oczekuje na powrót do sieci i odbiorców.

Ciepło zamienione na chłód

Istnieją dwa sposoby zamiany ciepła na chłód. W pierwszym z nich chłód produkuje się w elektrociepłowni. Tak zwana woda lodowa jest dostarczana odbiorcy i tam ochładza pomieszczenia. Drugi ze sposobów polega na dostarczeniu odbiorcy gorącej wody z sieci ciepłowniczej. To u niego zainstalowane są odpowiednie urządzenia i właśnie tam woda jest schładzana.

Co ciekawe, woda lodowa ma temperaturę w granicach siedmiu - dziewięciu stopni Celsjusza i powstaje poprzez schłodzenie wody z około 65 stopni.